Een nieuwe vorm van begeleiding

Om werkzoekenden zo goed mogelijk te ondersteunen, zoekt ISD Kompas continu naar vernieuwing. Na de succesvolle Banenmarkten en ‘Kompas on tour’ introduceerde de Intergemeentelijke Sociale Dienst onlangs ‘Talent in beeld’.

“Wij zien het altijd weer als een uitdaging om iets nieuws te ontwikkelen,” legt participatiecoach Sven Gossen uit. “Werkgevers hebben al heel veel gezien en het gros van onze werkzoekenden heeft baat bij begeleiding op maat.”
Met ‘Talent in beeld’ wordt hier wederom op vernieuwende en doeltreffende wijze invulling aan gegeven.

Verschil met een gewone banenmarkt

“Een banenmarkt, maar dan andersom. Dat is ‘Talent in beeld’ in een notendop,” vervolgt Sven Gossen. “Bij een reguliere banenmarkt zitten de werkgevers achter een tafel en schuiven de werkzoekenden om beurten aan. Nu schoven de werkgevers aan bij de werkzoekenden. Die waren hier middels een training van drie weken grondig op voorbereid. Zij leerden onder andere zichzelf te presenteren en hun competenties te benoemen. Uiteindelijk heeft iedereen een presentatie gehouden die we gefilmd hebben. Tijdens de bijeenkomst zijn deze filmpjes getoond aan de werkgevers. Daarnaast maakten alle werkzoekenden een collage en een wapenschild. Doel was om hiermee te laten zien; wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik?”

Helder beeld

“Hierdoor had je al meteen een heldere indruk,” vertelt Anja Roolant van schoonmaakbedrijf CSU. “Het is soms best lastig om een juiste inschatting te maken, maar nu had ik door de filmpjes gelijk een duidelijk beeld. Op basis van persoonlijke informatie, algemene interesses en hoe iemand in de maatschappij staat, kan ik goed inschatten of en bij welk team iemand past en hoe zij/hij omgaat met werkdruk. Dat is veel belangrijker dan dat iemand – in ons geval – over schoonmaakervaring beschikt.”

“Daarbij had ik het idee dat de werkzoekenden zich door de groepsgewijze training ook veel meer op hun gemak voelden,” concludeert Esther Bosch van uitzendbureau Timing. “Ze waren een stuk losser waardoor hun persoonlijkheid en motivatie veel duidelijker naar voren kwamen. Bij een reguliere banenmarkt spreek je weliswaar meer mensen, maar nu had je een veel beter beeld.”

Filmpjes werken goed

Dat concludeerden ook de deelnemende werkzoekenden. “Ik heb echt het gevoel dat ik mezelf nu veel beter heb kunnen laten zien,” vertelt Charlotte Habets. “Al was het niet altijd makkelijk. In het begin vond ik het best eng. Je komt in een groep terecht, kent niemand en moet even aftasten wat er allemaal op je afkomt. Het werd echter snel steeds leuker, al vond ik de presentatie via film wel lastig. Ik ben achteraf erg blij dat ik meegedaan heb, want ik hoop echt dat ik ooit nog een leuke job vind. Wie weet rolt hier nog iets uit. Ik blijf in elk geval positief!”

Ook werkgevers positief

“Positief waren ook de werkgevers,” stelt Sven Gossen tevreden vast. “ Er zijn gelijk al connecties gelegd en vervolgafspraken gemaakt.” “Het is erg goed van Kompas om continu de vernieuwing te zoeken,” benadrukt Anja Roolant enthousiast. “Ik heb deze aanpak nog niet eerder gezien. Erg origineel dus én zinvol voor beide partijen. Ik ben er een volgende keer dan ook beslist weer bij.”

Misschien ook interessant..