Bezwaar

Wij zijn heel zorgvuldig met het maken van besluiten. Toch kan het zijn dat u het niet eens bent met een besluit dat wij genomen hebben. U kunt in dat geval bezwaar maken tegen ons besluit. 

Wanneer kan ik bezwaar maken?

Heeft u van ons een brief gekregen waar in staat dat uw uitkering is afgewezen? Of moet u geld terugbetalen? Tot 6 weken na ons besluit kunt u bezwaar maken. De datum van ons besluit staat vermeld in de brief die u hierover gekregen hebt. Na 6 weken is het niet meer mogelijk om bezwaar te maken. 

Hoe kan ik bezwaar maken?

U kunt alleen bezwaar maken per brief. Deze brief stuurt u per post naar ISD Kompas:
t.a.v. het Dagelijks Bestuur
Postbus 22021
6360 AA Nuth

Of u geeft de brief af op het gemeentehuis in Simpelveld, Voerendaal of Nuth.

Het is belangrijk dat u de volgende gegevens vermeldt:

  • uw naam, adres en telefoonnummer;
  • de datum van uw bezwaarschrift;
  • een omschrijving van ons besluit;
  • de datum op de brief van het besluit waar u het niet mee eens bent;
  • waarom u het niet eens bent met ons besluit;
  • uw handtekening.

Mondeling bezwaar maken of per email is niet mogelijk.

Wat gebeurt er nadat ik bezwaar heb gemaakt?

Als u bezwaar maakt tegen een besluit beoordelen wij het besluit opnieuw. Het is belangrijk dat u aangeeft waarom u het niet eens bent met ons besluit. Uw uitleg nemen wij mee in de nieuwe beoordeling.

  1. Onze medewerker neemt telefonisch contact met u op.
  2. Met onze medewerker maakt u afspraken over het toelichten van uw bezwaar.
  3. Het toelichten van uw bezwaar kan telefonisch, via beeldbellen of tijdens een afspraak bij ons op kantoor. 
  4. Na afloop ontvangt u van ons een verslag van uw toelichting en ons besluit op uw bezwaar.

Wanneer u het niet eens bent met ons besluit op uw bezwaar dan kunt u in beroep gaan bij de rechtbank. De beslissing van Kompas wordt dan voorgelegd aan een rechter.

Het adres van de rechtbank: Rechtbank Limburg, Postbus 950, 6040 AZ Roermond.

Hoelang duurt het traject van bezwaar maken?

In de meeste gevallen wordt een bezwaar binnen 6 weken afgerond. Duurt het langer dan bespreken wij dit met u. 

Wanneer een bezwaarcommissie onderdeel is van het traject dan duurt het meestal langer, ongeveer 12 weken.   

Heeft uw situatie spoed en kunt u niet wachten op ons besluit? 
Als u in deze periode geen inkomen heeft en daardoor in de problemen dreigt te komen, kunt u een voorlopige voorziening aanvragen. Meer informatie over een voorlopige voorziening vindt u hier: Voorlopige voorziening aanvragen | Wetten en regelingen | Rijksoverheid.nl  en hier: Voorlopige voorziening aanvragen | Rechtspraak

Heeft het indienen van bezwaar invloed op mijn traject bij Kompas?

Nee, het indienen van een bezwaar heeft géén invloed op onze dienstverlening aan u. 

De afspraken die met u gemaakt zijn blijven staan. Denk hierbij aan afspraken met bijvoorbeeld uw inkomensconsulent over het inleveren van documenten. Of afspraken met uw participatiecoach over (vrijwilligers)werk en groepsbijeenkomsten. Hierin wijzigt niks tijdens het bezwaar maken. 

Kost het maken van bezwaar geld?

Aan het indienen van een bezwaar zijn geen kosten verbonden.

Schakelt u een advocaat of deskundige in? Dan kan het zijn dat zij kosten berekenen. Wellicht dat u voor deze kosten Bijzondere Bijstand kunt aanvragen. Bespreek dit vóóraf met onze zorgcoaches zodat u weet waar u aan toe bent. 

Onze zorgcoaches kunt u bereiken op telefoonnummer 088-4502200 (Maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 12.00 uur) of zorg@isd-kompas.nl.

Kan ik hulp krijgen bij het maken van bezwaar?

U kunt Algemeen Maatschappelijk Werk vragen om u te helpen bij het maken van bezwaar. 
Klik hier voor de contactgegevens van Maatschappelijk Werk. 

Ook kunt u terecht bij het juridisch loket: Bezwaar maken tegen beslissing bijstand | Het Juridisch Loket. Met hen kunt u overleggen of u een advocaat nodig heeft. 

Deze kosten kunnen mogelijk (gedeeltelijk) vergoed worden vanuit Bijzondere Bijstand. Meer hierover: Bijzondere bijstand | ISD Kompas (isd-kompas.nl) of neem contact op met onze zorgcoaches op telefoonnummer 088-4502200 (Maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 12.00 uur) of zorg@isd-kompas.nl

Waar kan ik meer informatie vinden over het maken van bezwaar?

Bij wie kan ik terecht met vragen?

U kunt contact opnemen met de juridisch medewerker van Kompas.

De juridisch medewerker is bereikbaar maandag t/m donderdag op telefoonnummer 088-4502182.

Ook kunt u een e-mail sturen naar procedures@isd-kompas.nl