Als u meer wilt weten en leren over het bezoeken van websites van de overheid en het gebruik van uw Digid, dan is de crusus Digisterker iets voor u. 

Digisterker: werken met de e-overheid

Aangifte doen bij de Belastingdienst. Een verhuizing doorgeven aan de gemeente. Huurtoeslag aanvragen. Allemaal zaken die u steeds meer via internet regelt. Vaak is hiervoor ook een DigiD nodig. Dit kan lastig zijn, vooral als u nog niet zo handig bent met een computer en met internet. Daarom heeft Stichting Digisterker de cursus ‘Werken met de e-overheid’ gemaakt.

U leert in deze cursus hoe u zaken met de overheid via internet snel en makkelijk kunt regelen.

    Waar kan ik de cursus volgen?

    Ga naar een bibliotheek bij u in de buurt en vraag waar en wanneer precies de volgende cursus start.
    Zij helpen u verder.

     

    Wat leer ik precies in deze cursus?

    U leert stap voor stap om steeds meer zelf via internet te regelen. Hoe kunt u informatie vinden bij de overheid? Maar ook, hoe kunt u iets aanvragen, bijvoorbeeld een paspoort bij de gemeente, of zorgtoeslag bij de Belastingdienst. Ook MijnOverheid en de Berichtenbox komen aan bod.

    De cursus bestaat meestal uit 4 bijeenkomsten. Gecertificeerde docenten leggen de verschillende onderwerpen uit en begeleiden u ter plekke achter het scherm.
    Bij de start van de cursus ontvangt u een werkboek.

    De cursus ‘Werken met de e-overheid’ behandelt de e-overheid in brede zin. Dus zowel websites van de landelijke overheid, zoals svb.nl. , maar ook de gemeentelijke websites, zoals bijvoorbeeld beekdaelen.nl

      De cursus is ingedeeld in modules

      In 4 bijeenkomsten komen de modules aan bod. Denk hierbij aan:

      • het aanvragen en gebruiken van DigiD;
      • het zoeken en vinden van informatie op overheidswebsites;
      • het aanvragen van bijvoorbeeld een toeslag 
      • het (digitaal) maken van een afspraak;
      • het gebruiken van persoonlijke omgevingen van overheidsorganisatie (zoals Mijn toeslagen, werk.nl en MijnOverheid).